piątek, 18 kwietnia 2014

Czym może a nie powinna skończyć się skarga na funkcjonariusza

Postępowanie skargowe – uproszczone postępowanie administracyjne, regulowane przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.                                                                                       

Postępowanie dyscyplinarne wobec policjantów reguluje Ustawa o policji Dz.U. z 2011 nr 287 poz. 1687 • w rozdziale X  " Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów"                               
Zasada  skargowości - to dyrektywa, w myśl której postępowanie dyscyplinarne prowadzi się                     
na wniosek podmiotu bezpośrednio zainteresowanego tym postępowaniem   i jego wynikiem.                                                                                                                                                        
Kodeks postępowania administracyjnego:                                                                                                      O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Istnieje jeszcze postępowanie karne - regulowane przez KPK,   postępowanie         
cywilne - regulowane przez     KPC......                                                                                                                            














                             A w ogóle , to komplikowano mi    możliwość uzyskania adwokata z urzędu.
1/  nie wystarczyło zaświadczenie , że korzystam z pomocy MOPS i zarejestrowana jestem w PUP od kilku lat bez prawa do zasiłku                                                                                                                                                        
2/ nakazano w terminie 7 dni wysłać kopię zeznania podatkowego za rok 2011 i 2012 , aby dostać w Urzę
dzie Skarbowym zaświadczenie , że w latach tych takiego zeznania nie składałam , należało czekać 7 dni
i wpłacić 18 zł.                                                                                                                                     







KPA
Art. 222. O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Art. 225. § 1. Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
§ 2. Organy państwowe, organy jednostek samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych są obowiązane przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków lub dostarczania informacji — do publikacji — o znamionach skargi lub wniosku.
Art. 227. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 231. Jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Art. 233. Skarga w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania, jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do wszczęcia postępowania żądania strony.
Art. 237. § 1. Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
§ 3. O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego.
Art. 238. § 1. 90) Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239.

Przyjmowanie skarg i wniosków


Art. 253. § 1. Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych obowiązane są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych przez siebie dniach i godzinach.
§ 2. Kierownicy organów wymienionych w § 1 lub wyznaczeni przez nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu.
§ 3. Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.
§ 4. informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
§ 5. Prezes Rady Ministrów lub właściwy minister oraz naczelny organ organizacji społecznej mogą ustalać sposób, dni i godziny przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków przez podporządkowane im organy i jednostki organizacyjne.
Art. 254. Skargi i wnioski składane i przekazywane do organów państwowych organów samorządu terytorialnego i innych organów samorządowych i organów organizacji społecznych oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty rejestruje się i przechowuje w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i wniosków.
Art. 254 k.p.a.
zgodnie z instrukcją kancelaryjną istnieje obowiązek prowadzenia centralnego rejestru skarg i wniosków,
rejestr powinien odzwierciedlać w sposób przejrzysty przebieg postępowania skargowego / wnioskowego,
jeden rejestr dla skarg i wniosków,
Rejestr powinien być prowadzony na przygotowanych do tego kartach,poszczególne lata powinny być ddzielone od siebie,skargi i wnioski wpisuje się według daty wpływu do organu,rejestr powinien być opisany – JRWA


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz