Postępowanie skargowe – uproszczone postępowanie administracyjne, regulowane przez przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego Skarga to środek kontroli organów administracji publicznej. Skargę piszemy, jeżeli chcemy interweniować w konkretnej sprawie.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Postępowanie dyscyplinarne wobec policjantów reguluje Ustawa o policji Dz.U. z 2011 nr 287 poz. 1687 • w rozdziale X " Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów"
Zasada skargowości - to dyrektywa, w myśl której postępowanie dyscyplinarne prowadzi się
na wniosek podmiotu bezpośrednio zainteresowanego tym postępowaniem i jego wynikiem.
Kodeks postępowania administracyjnego: O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Istnieje jeszcze postępowanie karne - regulowane przez KPK, postępowanie
cywilne - regulowane przez KPC......
A w ogóle , to komplikowano mi możliwość uzyskania adwokata z urzędu.
1/ nie wystarczyło zaświadczenie , że korzystam z pomocy MOPS i zarejestrowana jestem w PUP od kilku lat bez prawa do zasiłku
2/ nakazano w terminie 7 dni wysłać kopię zeznania podatkowego za rok 2011 i 2012 , aby dostać w Urzę
dzie Skarbowym zaświadczenie , że w latach tych takiego zeznania nie składałam , należało czekać 7 dni
i wpłacić 18 zł.
KPA
Art. 222. O
tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a
nie jego forma zewnętrzna.
Art. 225. § 1.
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z
powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia
materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli
działał w granicach prawem dozwolonych.
§ 2.
Organy państwowe, organy jednostek samorządu terytorialnego i inne
organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych są
obowiązane przeciwdziałać hamowaniu krytyki i innym działaniom
ograniczającym prawo do składania skarg i wniosków lub
dostarczania informacji — do publikacji — o znamionach skargi
lub wniosku.
Art. 227. Przedmiotem
skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte
wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich
pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących,
a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 231. Jeżeli
organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej
rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak
niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi,
zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu
właściwy organ.
Art. 233. Skarga
w sprawie indywidualnej, która nie była i nie jest przedmiotem
postępowania administracyjnego, powoduje wszczęcie postępowania,
jeżeli została złożona przez stronę. Jeżeli skarga taka
pochodzi od innej osoby, może spowodować wszczęcie postępowania
administracyjnego z urzędu, chyba że przepisy wymagają do
wszczęcia postępowania żądania strony.
Art. 237. § 1.
Organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę
bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
§ 3.
O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego.
Art. 238. § 1. 90) Zawiadomienie
o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu,
od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została
załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska
służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli
zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu
elektronicznego, powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego
certyfikatu. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno
zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o
treści art. 239.
Przyjmowanie skarg i wniosków
Art. 253. § 1.
Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy
samorządowe oraz organy organizacji społecznych obowiązane są
przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych
przez siebie dniach i godzinach.
§ 2.
Kierownicy organów wymienionych w § 1 lub wyznaczeni przez
nich zastępcy obowiązani są przyjmować obywateli w sprawach
skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu.
§ 3.
Dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb
ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny
się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy.
§ 4.
informacja o dniach i godzinach przyjęć powinna być wywieszona
na widocznym miejscu w siedzibie danej jednostki organizacyjnej
oraz w podporządkowanych jej jednostkach organizacyjnych.
§ 5.
Prezes Rady Ministrów lub właściwy minister oraz naczelny organ
organizacji społecznej mogą ustalać sposób, dni i godziny
przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków przez
podporządkowane im organy i jednostki organizacyjne.
Art. 254. Skargi
i wnioski składane i przekazywane do organów państwowych organów
samorządu terytorialnego i innych organów samorządowych i organów
organizacji społecznych oraz związane z nimi pisma i inne
dokumenty rejestruje się i przechowuje w sposób ułatwiający
kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i
wniosków.
Art.
254 k.p.a.
zgodnie
z instrukcją kancelaryjną istnieje obowiązek prowadzenia
centralnego rejestru skarg i wniosków,
rejestr
powinien odzwierciedlać w sposób przejrzysty przebieg postępowania skargowego
/ wnioskowego,
jeden
rejestr dla skarg i wniosków,
Rejestr
powinien być prowadzony na przygotowanych do tego kartach,poszczególne
lata powinny być ddzielone od siebie,skargi
i wnioski wpisuje się według daty wpływu do organu,rejestr
powinien być opisany – JRWA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz