Próbuję zatem wyjaśnić sprawę z Głównym Inspektorem Pracy w Warszawie:
Wysłałam dziś pismo następującej treści
"W
związku z pismem jakie wysłałam do PIP w Katowicach i odpowiedzią
jaką otrzymałam znak : 04390/Sz/4604/1837/1/13 z datą 26,06,2013 r
, chciała bym zweryfikować tezy w niej zawarte .Według specjalisty
, który mi odpisał , praca na cele społeczne nie jest pracą w
rozumieniu Kodeksu Pracy , osoby nie posiadają statusu pracownika,
nie nawiązują żadnego stosunku zatrudnienia, praca taka świadczona
jest na zasadzie niepracowniczego stosunku pracy o charakterze
penalno -prawnym.
Wydaje
mi się , że właśnie taką sytuację próbował ustawodawca
skodyfikować w art 304 K P:
Art.
304.
§
3.
Obowiązki określone w art. 207 § 2 stosuje się odpowiednio do
przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę
wykonywaną przez osoby fizyczne:
1) na
innej podstawie niż stosunek pracy,
Art.
207. § 1.
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i
higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności
pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań
służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu
pracy, o których mowa w art. 237 11 2
7) zapewniać
wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy.
§
21.
Koszty
działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać
pracowników.
Ponad
to inspektor powołuje się na Rozporządzenie Ministra
Sprawiedliwości z dn 01,06,2010 Dz U 98 poz 634 jako regulację
dotyczącą zatrudniania osób skazanych , i postanowienia w nim
zawartego – że podmiot u którego wykonywana jest praca ma
obowiązek zapewnienia skazanemu bezpiecznych i higienicznych
warunków pracy.
Wynika
mi z tego , że podmiot nie musi wykonywać skazanym badań i nie
wiem kto musi , czy też nie musi z powodu luki prawnej ale nie może
dopuścić do pracy bez weryfikacji takowych.. Gdyby prawdziwą była
interpretacja , że o dopuszczeniu decyduje Sąd , to myślę że
zakład w postępowaniu cywilnym może wnosić o zwrot ze Skarbu
Państawa kwoty kary uiszczonej przez zakład nałożonej przez
inspektora Pracy przy wykonywaniu przez niego swoich obowięzków.
Ale
do rzeczy.
Inspektor
dalej , opierając sie na Rozporządzeniu , dodajmy aktu znajdującego
się niżej w hierarchii aktów niż kodeks pracy tzn ustawa , że
podmiot przy przydziale pracy jest zobligowany uwzględnić stan
zdrowia skazanego . Uściślijmy – Ustawa o zawodzie lekarza Dz.U.
z 2011 nr 277 poz. 1634
Art. 5. 5) 1.
Okręgowa rada lekarska przyznaje, prawo wykonywania zawodu lekarza
osobie,
która: 2) posiada:
a) dyplom
lekarza wydany przez polską szkołę wyższą potwierdzający
ukończenie co najmniej sześcioletnich studiów na kierunku
lekarskim,
Art.
2. 1. Wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę
posiadającą
wymagane
kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń
zdrowotnych,
w
szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i
zapobieganiu im, leczeniu i
rehabilitacji
chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i
orzeczeń
lekarskich.
Art.
58. 1. Kto bez uprawnień udziela świadczeń zdrowotnych
polegających na
rozpoznawaniu
chorób oraz ich leczeniu, podlega karze grzywny.
Reasumując
, podmiot powinien przyjąć skazanego zaopatrzonego w odpowiednie
zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań do
wykonywania określonej pracy.. Po to są przepisy ustawy by podobnie
jak Konstytucja ( Ustawa zasadnicza Art. 65. 2. Obowiązek
pracy może być nałożony tylko przez ustawę. Art. 66.1.
Każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.Art.
32.1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do
równego traktowania przez władze publiczne.) chronić zdrowie , tak
osoby przydzielonej do pracy jak i osób stykających się z nią
podczas jej wykonywania
Twierdzenie
, że to skazany powinien wykazać , że jego stan zdrowia
uniemożliwia mu wykonywanie pracy może dotyczyćzłamanej nogi czy
nagłego pobytu w szpitalu a nie takich chorób jak gruźlica , kiła
czy świerzb o których skazany może nie miec zielonego pojęcia i
teoretycznie nie nieumożliwiają mu wykonywania pracy.
Interpretacja
art 57 Kkw oraz 58,2 Kk że pracy nie orzeka się , jeżeli stan
zdrowia oskarżonego lub jego właściwości i warunki osobiste
uzasadniają przekonanie , że oskarżony nie wykona tego obowiązku
i utorzsamianie tego z wnioskiem – że w przeciwnym razie skazany
będzie traktowany jako osoba zdolna do świadczenia WSKAZANEJ pracy
jest za daleko idąca
1/
dotyczy mniemam przypadków , gdy delikwent posiada I grupę
inwalidzką , lub nie posiada nóg czy rąk
2/
rodzaj pracy określa póżniej kurator , nie Sąd , w myśl idei dla
każdego coś dobrego
3/
z np grużlicą skazany jest w stanie wykonywać pracę lecz nie w
myśl przepisów o np przeciwdziałaniu epidemii , a to może ocenić
tylko lekarz medycyny pracy , a koszt tych badań nie może obciążac
pracownika.
4/
większość tego typu wyroków , jak i mój , są wydawane zaocznie
, czyli wyrokiem nakazowym bez obecności i wysłuchania skazanego
I
na koniec . Inspektor pisze , że PIP nie posiada uprawnień
kontrolnych w zakresie wykonywania kary w formie wykonywania pracy
społecznej.
Kto
zatem eksekwuje przepisy Ustawy o służbie medycyny pracy
Art. 5. 1. Służba
medycyny pracy realizuje zadania określone w ustawie w odniesieniu
do:
6) osób
świadczących pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w
zakładach karnych, przebywania w aresztach śledczych lub
wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności.
2. Obowiązek
objęcia profilaktyczną opieką zdrowotną spoczywa na:
4) podmiocie
zatrudniającym – w odniesieniu do osób wymienionych w ust. 1
pkt 6.
Art. 6. 4. Minister
Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, zakres, w jakim służba
medycyny pracy wykonuje zadania wobec osób wymienionych w art. 5
ust. 1 pkt 6, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
ochrony zdrowia tych osób.
Rozporządzenie
Ministra Sprawiedl Dz U 168 poz 1013 2013 r
1.
Rozporządzenie określa zakres, w jakim służba medycyny pracy
wykonuje zadania wobec osób: pkt 2) wykonujących pracę w ramach
kary ograniczenia wolności : W stosunku do
osób, o których mowa w § 1 pkt 2, służba medycyny
pracy wykonuje zadania określone w art. 6 ust. 1 pkt
2 lit. a ustawy
Art 6 ust 1 pkt 2a
ustawy : 2) sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad
pracującymi, w szczególności przez: a) wykonywanie badań
wstępnych, okresowych i kontrolnych przewidzianych
w
Kodeksie pracy,
Mniemam
, że nie jak sugeruje Pan specjalista – Sąd karny wykonawczy oraz
kurator.
Dlatego
proszę o weryfikację stanowiska Głównego Specjalisty z Okręgowej
Inspekcji Pracy w Katowicach , dodając , że kontrola PIP nie jest
kontrolą postanowień Sądu."
Czekamy zatem na odpowiedź
Czekamy zatem na odpowiedź
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz