sobota, 29 czerwca 2013

PIP :nie będziemy sprawdzać Sędziego !!!

Nadszedł , dla niektórych  długo oczekiwany , dla innych niespodziewany moment , gdy Inspekcja Pracy zmienia front:


Próbuję zatem wyjaśnić sprawę z Głównym Inspektorem Pracy w Warszawie:
Wysłałam dziś pismo następującej treści


"W związku z pismem jakie wysłałam do PIP w Katowicach i odpowiedzią jaką otrzymałam znak : 04390/Sz/4604/1837/1/13 z datą 26,06,2013 r , chciała bym zweryfikować tezy w niej zawarte .Według specjalisty , który mi odpisał , praca na cele społeczne nie jest pracą w rozumieniu Kodeksu Pracy , osoby nie posiadają statusu pracownika, nie nawiązują żadnego stosunku zatrudnienia, praca taka świadczona jest na zasadzie niepracowniczego stosunku pracy o charakterze penalno -prawnym.
Wydaje mi się , że właśnie taką sytuację próbował ustawodawca skodyfikować w art 304 K P:
Art. 304. § 3.  Obowiązki określone w art. 207 § 2 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorców niebędących pracodawcami, organizujących pracę wykonywaną przez osoby fizyczne:
1) na innej podstawie niż stosunek pracy, 
Art. 207. § 1.  Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Na zakres odpowiedzialności pracodawcy nie wpływają obowiązki pracowników w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz powierzenie wykonywania zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy specjalistom spoza zakładu pracy, o których mowa w  art. 237 11  2
7) zapewniać wykonanie zaleceń społecznego inspektora pracy. 
§ 21.  Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników.
Ponad to inspektor powołuje się na Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dn 01,06,2010 Dz U 98 poz 634 jako regulację dotyczącą zatrudniania osób skazanych , i postanowienia w nim zawartego – że podmiot u którego wykonywana jest praca ma obowiązek zapewnienia skazanemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Wynika mi z tego , że podmiot nie musi wykonywać skazanym badań i nie wiem kto musi , czy też nie musi z powodu luki prawnej ale nie może dopuścić do pracy bez weryfikacji takowych.. Gdyby prawdziwą była interpretacja , że o dopuszczeniu decyduje Sąd , to myślę że zakład w postępowaniu cywilnym może wnosić o zwrot ze Skarbu Państawa kwoty kary uiszczonej przez zakład nałożonej przez inspektora Pracy przy wykonywaniu przez niego swoich obowięzków.
Ale do rzeczy.
Inspektor dalej , opierając sie na Rozporządzeniu , dodajmy aktu znajdującego się niżej w hierarchii aktów niż kodeks pracy tzn ustawa , że podmiot przy przydziale pracy jest zobligowany uwzględnić stan zdrowia skazanego . Uściślijmy – Ustawa o zawodzie lekarza Dz.U. z 2011 nr 277 poz. 1634 
Art. 5. 5) 1. Okręgowa rada lekarska przyznaje, prawo wykonywania zawodu lekarza 
osobie, która: 2) posiada: a) dyplom lekarza wydany przez polską szkołę wyższą potwierdzający ukończenie co najmniej sześcioletnich studiów na kierunku lekarskim, 
Art. 2. 1. Wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą
wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych,
w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i
rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń
lekarskich.
Art. 58. 1. Kto bez uprawnień udziela świadczeń zdrowotnych polegających na
rozpoznawaniu chorób oraz ich leczeniu, podlega karze grzywny.

Reasumując , podmiot powinien przyjąć skazanego zaopatrzonego w odpowiednie zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwskazań do wykonywania określonej pracy.. Po to są przepisy ustawy by podobnie jak Konstytucja ( Ustawa zasadnicza Art. 65. 2. Obowiązek pracy może być nałożony tylko przez ustawę. Art. 66.1. Każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.Art. 32.1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.) chronić zdrowie , tak osoby przydzielonej do pracy jak i osób stykających się z nią podczas jej wykonywania
Twierdzenie , że to skazany powinien wykazać , że jego stan zdrowia uniemożliwia mu wykonywanie pracy może dotyczyćzłamanej nogi czy nagłego pobytu w szpitalu a nie takich chorób jak gruźlica , kiła czy świerzb o których skazany może nie miec zielonego pojęcia i teoretycznie nie nieumożliwiają mu wykonywania pracy.
Interpretacja art 57 Kkw oraz 58,2 Kk że pracy nie orzeka się , jeżeli stan zdrowia oskarżonego lub jego właściwości i warunki osobiste uzasadniają przekonanie , że oskarżony nie wykona tego obowiązku i utorzsamianie tego z wnioskiem – że w przeciwnym razie skazany będzie traktowany jako osoba zdolna do świadczenia WSKAZANEJ pracy jest za daleko idąca
1/ dotyczy mniemam przypadków , gdy delikwent posiada I grupę inwalidzką , lub nie posiada nóg czy rąk
2/ rodzaj pracy określa póżniej kurator , nie Sąd , w myśl idei dla każdego coś dobrego
3/ z np grużlicą skazany jest w stanie wykonywać pracę lecz nie w myśl przepisów o np przeciwdziałaniu epidemii , a to może ocenić tylko lekarz medycyny pracy , a koszt tych badań nie może obciążac pracownika.
4/ większość tego typu wyroków , jak i mój , są wydawane zaocznie , czyli wyrokiem nakazowym bez obecności i wysłuchania skazanego
I na koniec . Inspektor pisze , że PIP nie posiada uprawnień kontrolnych w zakresie wykonywania kary w formie wykonywania pracy społecznej.
Kto zatem eksekwuje przepisy Ustawy o służbie medycyny pracy
Art. 5.  1. Służba medycyny pracy realizuje zadania określone w ustawie w odniesieniu do:
6) osób świadczących pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności w zakładach karnych, przebywania w aresztach śledczych lub wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności.
2. Obowiązek objęcia profilaktyczną opieką zdrowotną spoczywa na:
4) podmiocie zatrudniającym – w odniesieniu do osób wymienionych w ust. 1 pkt 6.
Art. 6.  4. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, zakres, w jakim służba medycyny pracy wykonuje zadania wobec osób wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 6, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia ochrony zdrowia tych osób.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedl Dz U 168 poz 1013 2013 r
1. Rozporządzenie określa zakres, w jakim służba medycyny pracy wykonuje zadania wobec osób: pkt 2) wykonujących pracę w ramach kary ograniczenia wolności : W stosunku do osób, o których mowa w § 1 pkt 2, służba medycyny pracy wykonuje zadania określone w art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy
    Art 6 ust 1 pkt 2a ustawy : 2) sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi, w szczególności przez: a) wykonywanie badań wstępnych, okresowych i kontrolnych przewidzianych
w Kodeksie pracy,
Mniemam , że nie jak sugeruje Pan specjalista – Sąd karny wykonawczy oraz kurator.
Dlatego proszę o weryfikację stanowiska Głównego Specjalisty z Okręgowej Inspekcji Pracy w Katowicach , dodając , że kontrola PIP  nie jest kontrolą postanowień Sądu."

Czekamy zatem na odpowiedź

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz